✿ Faten Johary ✿ ஐ Faten Johary ஐ: memasak ala-ala masterchef

Thursday, May 2

memasak ala-ala masterchef

Assalamualaikum ❤

Penting ke memasak ni? Betul ke ada gosip mengatakan bahawa sesiapa yang tak reti masak ni berisiko lambat kahwin?
Aaaaa... No comment!
Tapi ada sorang mamat ni cakap cegini..
“Perempuan yang tak reti masak ni adalah seorang yang pemalas huh!”
Mak aih kejamnya statement.
Tapi cer kita bayangkan kalau goreng telur yang sangat kacang tu tetiba hangus? Tak ke nanti kena penampo jepun dengan bakal mak mentua?
Dekat sini aku bagi tip macam mana nak belajar memasak di saat-saat boleh dikatakan tengah darurat

Kelas memasak
  • Apa kata rerajin la pergi kursus memasak ni. Mana la tahu tengah kita berlaga pinggan mangkuk tu tetiba chef Wan datang buat konsert amal jariah ke.

Rujukan
  • Daripada berdating dengan facebook 24 jam asyik nak melekat je dekat laptop tu apa kata rerajin la skodeng resepi masak memasak ni. Tak pun curi resepi dalam majalah KUTRMS (khas untuk tak reti masak sahaja) dan MINGGUAN WANITA.

Sifu
  • Pemantau ni penting supaya nanti tak tersilap masuk blander ataupun alat-alat dapur dalam masakan.

Alat mesin memasak
  • Mengurangkan risiko kes patah tangan dan lenguh-lenguh ketiak. Malah menjimatkan masa dan memperbanyakkan bil letrik.

TB (Bukan sebarang penyakit)
  • Tengok hindustan sampai terbang pergi india pun tak membantu tapi tengok chef masak dekat tb sangat-sangatlah membantu. Macam segmen masak 5 rencah 5 perasa tu. Chef pulak alamak ensem habaq hang!

Ok itulah antara langkah-langkah pembasmian kes tak reti memasak ni. Kalau terlanjak smackdown insyaallah gigi dijamin tak akan berterabur dan kalau terlanjak kata harap dimaafkan.

p/s: oh ye semalam aten buat kuah percik untuk bbq dan in sya Allah minggu depan aten update kalau terlebih rajin.





Thank you for reading this entry !

8 comments:

  1. sy kat umah bergilir ngan isteri memasak... heheheh

    ReplyDelete
  2. masakan drp seorang isteri mampu mengikat suami supaya tak cari yang lain.. hehehehe.. sambil memasak tu baca la selawat sikit, niat dlm hati supaya Allah peliharakan rumahtangga..

    ReplyDelete
  3. @sohoque waa bagus2. contoh suami mithali :)

    ReplyDelete
  4. sayee belum kawin tapi minat masak . tapi 'minat' je lahh . rasenye taktahu lagi :)

    ReplyDelete
  5. @gadis bertudung insya allah sekali cuba bila rasa mesti aummm! hahahah

    ReplyDelete
  6. suka juga cari resipi kat internet.. pilih yang senang&cepat disediakan je.. :D

    ReplyDelete
  7. ehhehe.. skrg ni mcm2 sumber leh dpt utk bljr memasak... hehe.. terpulang pada diri kita je :) nak beljr ke x.. :D

    ReplyDelete

 
Copyright © 2011-2013. All Right Reserved by