✿ Faten Johary ✿ ஐ Faten Johary ஐ: memasak ala-ala masterchef

Tuesday, June 11

memasak ala-ala masterchef

Assalamualaikum ❤

Alhamdulillah pada hari ini aten nak bagi tahu cara-cara nak masak kuah percik. Kuah ni diajar oleh kak yong, merangkap sepupu aten tapi diolah sedikit bagi nampak aummm!


Bahan A (dikisar)
  • Lengkuas - bawang merah & putih - serai - kunyit hidup (mahu guna serbuk kunyit pun boleh) - sedikit air

Bahan B
  • minyak masak - cili kisar - serbuk cili - serbuk jintan manis - serbuk jintan putih - gula merah - tomato (dipotong dadu) - madu

Bahan C
  • Bahan mentah yang ingin diperap seperti ayam, hotdog, seafood dll.

(Kuantiti bahan ikut selera masing-masing sama ada nak masak dalam kuantiti sedikit atau banyak. )

Cara memasak

Mula-mula panaskan minyak. Masukkan bahan A yang telah dikisar tadi dan juga cili kisar.


Masak sampai pecah minyak


Seterusnya masukkan serbuk cili, jintan manis, jintan putih, gula merah. Kacau bagi sebati. Masukkan tomato yang sudah di potong dadu


Janga lupa perasa PASTI SEDAP dan garam secukup rasa. Nanti tawar pulak.
Akhir sekali masukkan madu. Mudah bukan? Pastikan sentiasa kacau supaya kuah termelekat di kuali serta hangus. Dan akhir sekali cuba testing ada rasa masam dan manis atau tidak. Sukatan tu ikut DAN masing-masing.  Aten pun main campak-campak dan hasilnya tersangatlah aumm!

Oh ya jangan lupa kuah ni perapkan dengan ayam atau apa-apa sahaja bahan yang korang nak bakar selama seharian. Dan simpan sedikit jadikan sebagai kuah untuk mencicah. Selamat mencuba J




Thank you for reading this entry !

7 comments:

  1. mmg nmpak aum la :) tgok je pun da sdap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa cuba la try kompem sampai menjilat kaki hehe

      Delete
  2. aku malas nak masak . dapat hantar dekat rumah best ni . HAHHA

    ReplyDelete
  3. Salam..
    Jom singgah AZ Collection.. Mcm2 pilihan PEPLUM ade kat sini..
    Dapatkan dengan harga yang SANGAT MURAH!! Nak tempah FELT KRAF pn blh..

    Apa lagi? Jom la singgah sini
    https://www.facebook.com/pages/AZ-Collection/199515420202002..

    Jom LIKE.. <3

    ReplyDelete
  4. nmpk sedap.. nnt2 boleh cube ni :)

    ReplyDelete
  5. nanti laa nak try. hehehe
    Jom baca entry kiter pulak, tu pun klw awk berminat. hihi

    http://bloggadisbrutal.blogspot.com/2013/06/15-wordless-wednesday-which-one-is-your.html

    http://bloggadisbrutal.blogspot.com/2013/06/trend-kissing-dalam-bas.html

    http://bloggadisbrutal.blogspot.com/2013/06/13-cara-malas-nak-tingkatkan-earnng.html

    http://bloggadisbrutal.blogspot.com/2013/06/omg-first-giveaway-by-qaisyara-raihana.html

    ReplyDelete

 
Copyright © 2011-2013. All Right Reserved by